Wydarzenia

 

 GRA MIEJSKA Z UDZIAŁEM UCZNIÓW JAGIELLONKI Z OKAZJI 100. ROCZNICY OBRONY PŁOCKA 1920 ROKU

 

W sobotę 3 października 2020 roku w Płocku odbyła się premiera edukacyjnej mobilnej gry miejskiej „Obrona Płocka 1920” opowiadającej o dzielnej postawie płocczan, którzy sto lat temu odparli atak sił bolszewickich.

Uczestnicy odbyli trasę miejskimi ulicami, placami i parkami, podążając śladami walk z 18 i 19 sierpnia 1920 r. Gra była połączeniem aktywności fizycznej, edukacji i zabawy.

Premiera miała charakter zamknięty. Wzięli w niej udział uczniowie dwóch klas Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława Jagiełły w Płocku. Uczestnicy zostali podzieleni na trzyosobowe zespoły rywalizujące o trzy zwycięskie miejsca na podium. Rozgrywkę uświetniła obecność grupy rekonstrukcji historycznej.

Gra „Obrona Płocka 1920”, stworzona na fińską aplikację mobilną ActionTrack, przeznaczona jest dla młodzieży szkół ponadpodstawowych. Pragniemy aby w przyszłości była dostępna dla wszystkich zainteresowanych klas szkolnych z Płocka lub odwiedzających to miasto, a także dla harcerzy, uczestników kolonii wakacyjnych i innych zorganizowanych grup młodzieży.

Autorem gry jest Andrzej Kryński z Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Warszawie.

Komunikat na stronie IPN-u.

W grze miejskiej IPN wzięły udział klasy: 2A i 2D

1. miejsce: chłopcy z 2A - Bednarski Piotr, Mosakowski Maksymilian, Mularczyk Mateusz.

2. miejsce: dziewczęta z 2A - Adamska Weronika, Marciszewska Aleksandra, Szpakowska Julia.

3. miejsce: dziewczęta z 2D - Piórkowska Kornelia, Wolińska Kinga , Żebrowska Karolina.

 

SPRAWOZDANIE NR 1 Z PREMIERY GRY:

3 października 2020 r. udziałem klas 2a oraz 2d z naszej szkoły odbyła się w Płocku premiera gry miejskiej pt. „Obrona Płocka 1920”, która stworzona została przez Pana Andrzeja Kryńskiego z Oddziałowego Biura Edukacji Narodowej IPN w Warszawie.

Gra rozpoczęła o godzinie 10.00 w auli Płockiego Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Jagiełły, gdzie zostały przedstawione zasady gry oraz reguły bezpieczeństwa. Po tym zaciekawieni opuściliśmy szkołę, a następnie na dziedzińcu szkoły po wymyśleniu nazw swoich trzyosobowych grup oraz zeskanowaniu kodu QR przenieśliśmy się wyobraźnią do roku 1920 i oficjalnie rozpoczęliśmy grę.

Pierwsze zadanie nie należało do najprostszych, gdyż należało znaleźć mural, który znajdował się niedaleko szkoły. Niestety spora część grup go nie znalazła, ale na szczęście jeżeli się to którejś nie udało, można było obejść to zadanie i, co za tym idzie, była możliwość wykonywania kolejnych zadań, które nie sprawiały już trudności.

Były one świetną okazją, aby poznać historię Płocka w tym trudnym okresie, jakim był atak bolszewików. W główniej mierze zadania polegały na szukaniu w terenie informacji (np. patronki przedszkola) jak również na odpowiadaniu na pytania, na które, jeśli miało się jakąkolwiek wątpliwość, pomagali znaleźć odpowiedź historycy na tzw. „punktach gry”, które znajdowały się w istotnych miejscach bitwy, np. na placu Narutowicza (dawniej Rynku Kanonicznym) czy płockiej starówce.

Ciekawe zadanie było do wykonania na starówce płockiej, gdyż należało znaleźć ukrytą kopertę z przedmiotami, a następnie należało na podstawie zawartości koperty opowiedzieć na pytania.

Na ulicy Tumskiej przywitała nas Mira Zimińska-Sygietyńska, której należało dać nadzieję, iż ta bitwa się zakończy i będzie wielkiej sławy autorką. Była to przyjemność dla tych, którzy kochają odgrywać wszelkie role. Następnie należało rozwiązać krzyżówkę, która, jeśli uważnie słuchało się wypowiedzi historyków, była bardzo łatwa do rozwiązania.

Zadaniami, które wzbudziły zainteresowanie, były fotografowanie miejsc, które pełniły wówczas inne funkcje niż pełnią we współczesnym Płocku. Były to m.in. szkoła muzyczna czy pałac ślubów.

Jednym z ostatnich zadań było wykonanie opatrunku na osobie rannej w celu zdobycia tajnego kodu do przejścia do quizu o broni. Aby zakończyć grę należało zejść na ulicę Mostową, skąd można było dowiedzieć się, ile ostatecznie zdobyło się punktów.

Zmęczeni, ale pełni wiedzy oraz emocji wróciliśmy do szkoły, gdzie odbyło się uroczyste wręczenie nagród. Zwycięzcy, którzy uzyskali najwyższą ilość punktów, dostali tablety, a pozostali uczestnicy otrzymali zestaw gadżetów od Instytutu Pamięci Narodowej.

Klara Karwowska, kl. 2a

 

SPRAWOZDANIE NR 2 Z PREMIERY GRY:

3 października 2020 roku ja wraz z całą moją klasą 2a wybraliśmy się do naszej szkoły im. Władysława Jagiełły w Płocku, gdzie miała początek gra miejska pt. ,,Obrona Płocka 1920 r.”, w której mieliśmy uczestniczyć. Następnie podzieliliśmy się na trzyosobowe grupy, w których mieliśmy zacząć naszą zabawę.

Pan, który skonstruował grę, wytłumaczył nam, jak mamy posługiwać się zainstalowaną wcześniej aplikacją. Po zeskanowaniu odpowiedniego kodu i nadaniu nazwy naszej grupie byliśmy już gotowi, aby zacząć grę.

Ku naszemu zdziwieniu pierwsze pytanie pojawiło się już na boisku szkolnym, jednak nie sprawiło nam ono trudności. Zgodnie z instrukcją aplikacji udaliśmy się w kolejne miejsca, gdzie również czekały na nas zagadki czy różnego rodzaju krzyżówki. Robiliśmy zdjęcia określonych budowli oraz przeprowadzaliśmy rozmowy z osobami, które dawały nam wskazówki i kolejne wyzwania. Na naszej drodze pojawiły się również trudności, którym musieliśmy stawić czoła. Spotykaliśmy naszych kolegów z klasy, którzy również brali czynny udział w quizie. Pojawiały się pytania prostsze oraz takie, które sprawiły nam trochę trudności. Dzięki dostępowi do sprawnego GPS-u dotarłyśmy do każdego z wyznaczonych miejsc.

Na koniec naszej gry zbiegłyśmy ze schodów, aby jak najszybciej dostać się na metę. Wraz z innymi grupami bezpiecznie wróciliśmy do szkoły, by odebrać nagrody. Uważam, że warto było wybrać się na taką zabawę, ponieważ mogliśmy doskonalić się w pracy w grupach oraz poprzez zabawę zdobywać wiedzę, która kiedyś na pewno nam się przyda. Dzięki temu mogliśmy wyjść z domu i na świeżym powietrzu zdobywać wiedzę z zakresu historii. Przez taki właśnie quiz można poznać inną formę nauczania,aby dzieciom nauka nie kojarzyła się tylko z salą lekcyjną i książkami oraz zeszytami. Jeśli w przyszłości będzie możliwość uczestnictwa w drugiej edycji gry, na pewno z niej skorzystam. To było naprawdę wspaniałe doświadczenie!

Weronika Kowalewska kl. 2a

 

Komunikat przekazał p. Paweł Felczak.